Tuesday, May 6, 2014

Ujian part 1

Duduk di balcony bilik sambil menatap indah langit ciptaan Ilahi. Langit malam cerah di taburi bintang mengurangkan tekanan perasaan hamba. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu akbar! Tidaklah Allah menciptakan semua ini sia2. 

Ujian datang silih berganti. Satu2 hadir tanpa diundang. Hamba rasakan hidup ini seperti gelanggang ujian. Sejauh mana kita mampu sabar dgn ujian Allah, sejauh mana kita masih boleh bersyukur dgn ujian Allah itu yg akan menentukan siapa kita.

Benar, kita tidak meminta ujian datang. Tapi bagi hamba2Allah yg beriman, yg percaya qada dan qadarnya, 'skrip' ujian ini sudah pun ditentukan sebelum kita lahir ke dunia. Hamba lah insan terpilih itu. Antara ramai2 manusia, Allah pilih hamba untuk menerima ujian ini. Suka atau tidak, hamba harus jalani ujian ini. Yg membezakannya adalah cara kita berdepan dgn ujian. Bagaimana cara kita 'berinteraksi' dengan takdir Allah itulah yg menentukan siapa sebenarnya diri kita! Husnuzzhon (bersangka baik) dgn Allah... Jgn biarkn racun suuzzhon (bersangka buruk) merajai jiwa. 

Ada manusia saat diuji dia semakin jauh dr Allah. Ada manusia bila diuji makin dekat dirinya dgn Allah. Itulah sabar di sisi Allah! Mungkin sebelum ini kita banyak melakukan dosa, terlalu jauh daripada Allah. Maka Allah turunkan ujian bg menyedarkan kita dan membawa kita kembali mengingati Allah. Bagi hamba yg beriman, ujian adlh penghapus dosa buat meninggikan darjat. 

Bersyukurlah saat diuji. Itu petanda Allah masih sayang pada hamba yg dhaif ini. Allah mengambil kembali sesuatu yg disukai/dicintai oleh hambaNya kerana berkemungkinan sesuatu yg kita cintai/sayangi itu memberi mudharat kepada diri kita, agama kita dan kehidupan kita. Barangkali Allah menarik balik sesuatu yg di 'pinjam'kanNya kerana Allah ingin menggantikan dgn sesuatu yg lebih baik mengikut ilmuNya. Dan Allah mengurniakan kita sakit sebagai tanda umur kita semakin pendek. Terlalu banyak 'kebarangkalian'. Tinggal saja kita menggali hikmah disebalik ujian.

Ya Allah, bantulah aku untuk mengingatiMu disaat susah dan senang, bantulah aku untuk mensyukuri nikmatMu, dan bantulah aku untuk memperbaiki ibadahku kepadaMu.

Langit tak selalu cerah 
Awan pula tak selalu mendung

Selepas malam
Pasti datangnya siang
Selepas ujian
Pasti adanya nikmat menanti
Selepas musibah 
InsyaAllah turunlah rahmat.


"Wahai manusia. Kamulah yang memerlukan Allah; dan Allah Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu), Maha Terpuji." 
(Fatir: 15) 

*ayat ini hamba rasakan seperti Allah tujukan khas buat hamba di saat hamba membaca surat cintaNya. Ayat ini begitu dekat dgn hamba di saat ujian silih berganti.


No comments:

Post a Comment