Friday, August 14, 2009

Pendakian Yang Tiada Penghujung


Pendakianku terhenti
Aku merasa lelah untuk meneruskan perjalanan
Ku toleh ke belakang
Sudah terlalu jauh perjalananku
Tak mungkin aku bisa utk patah balik

Udara semakin menipis
Menyesakkan dada
Nafas ku hela tak teratur
Aku lemas,
Lemas dalam pendakian yg tak berpenghujung

Ku halakan pandanganku ke hadapan
Ku lihat puncak gunung samar2
Ku cuba untuk memaksa diri utk meneruskan pendakian
Tapi ku rasa kakiku seperti dirantai
Ku rasa bebanan yg ku bawa semakin memberat

Aku menangis
Puncak gunung semakin samar
Ku rasa pendakian ini takkan ada penghujungnya
Aku sudah tidak mampu utk meneruskannya
Tanganku yg mencengkam kuat pada batu2 gunung
Kini semakin lemah
Jari jemariku terasa nyeri dan kebas
Lalu ku lepaskan pautanku pada batu2 gunung

Disaat jasadku hampir melayang jatuh
Tanganku disentap kuat
Ku lihat kehadapan
Ku pandang wajah2 yg ku sayangi
Ku pandang wajah2 yg menanti dgn seribu pengharapan
Aku tersadar
Pendakian ini akan berakhir jua
Aku pasti dengan izinNya
Aku akan sampai ke puncak itu
Bebanan2 berat yg ku pikul
Hanyalah ujian dariNya
Bagi mematangkan aku
Bagi menyediakan aku
Untuk pendakian yg lebih mencabar

No comments:

Post a Comment