Sunday, June 22, 2014

Hari Pernikahan Bertukar Menjadi Hari Pengkebumian

Ini bukanlah kisah novel, bukan juga kisah drama. Ini kisah realiti, kisah umat yg semakin pincang. Sy kongsikan melalui pengalaman sy sebagai seorg doktor buat iktibar saya dan semua. Bukan utk mengaibkan tetapi ada pelajaran drpd Allah.

Pada suatu malam sy bertugas sbg doktor atas panggilan (oncall). Datang seorg pesakit wanita dalam umur 30an bujang mengadu sakit perut dan belakang dan juga katanya air kencingnya kotor berwarna teh pekat. Dalam fikiran sy berkemungkinan dia mengalami jangkitan kuman disaluran kencing ( UTI istilah mediknya). Sy teruskan memeriksa perutnya. Semasa pemeriksaan sy dapati ketinggian fundusnya dalam kiraan 24 minggu. Secara fizikalnya tidak nampak perutnya yg besar berkemungkinan badannya jenis gempal dan berisi. 
'Tidak mungkinlah mengandung!', hati berbaik sangka. 
Saya minta pembantu sy utk mendapatkan air kencingnya bagi ujian air kencing dan pregnancy test. Semuanya negatif. 

Kata pesakit dia haid cuma sekali dalam masa lima tahun. Dia datang pd malam itu pun sbb sakit perutnya yg disimpan selama lima hari itu sudah tidak lg tertanggung. Katanya lusa dia bakal menikah. Sy rasa tidak sedap hati. 
'Allah berikanlah aku ketajaman akal fikiran dan juga ketajaman firasat dlm aku mengendalikan kes2 pesakitku.' 
Sy meminta pembantu sy menyediakn mesin scan. Allahu akbar... Telahan sy benar. Ada makhluk Allah di dalam rahimnya!! Tetapi tiada degupan jantung dan tiada gerakan, Spalding's sign positive. 

"Kamu mengandung," kata saya. 
"Tidak mungkinlah doktor. Sy datang kotor sekali dalam setahun. Mana mungkin sy boleh pregnant," mukanya menunjukkan rasa tidak percaya. Ingatnya mungkin sy cuma bergurau.
Saya memandang pembantu sy dan membuat signal. Pembantu sy faham lalu meninggalkan kami berdua di bilik scan.
"Bila kali terakhir kamu melakukan sex?", tanya sy agak keras.
Dia masih tidak mengaku. Lantas sy tunjukkan scan gambar bayi dalam perutnya. 
"Sy buat pun 2 minggu yg lepas. Mana sempat jadi baby doktor," katanya mahu menipu seorang doktor. Statementnya teramat menggeramkan sy.
"Kalau 2 minggu lepas tak mungkinlah jadi baby sebesar 24 minggu. Melainkan kamu pernah buat sex 24 minggu yg lepas!," sy membidasnya tanpa berlapik lagi. 
"Jadi doktor macam mana mau buang baby tu? Doktor cakap dah meninggal. Sy mahu nikah lusa ni. Sy tidak mahu bakal suami sy tahu yg saya mengandung," katanya dengan nada kerisauan.
Tanpa sy perlu bertanya lebih, pesakit itu mengaku pernah beberapa kali melakukan hbgn sex dgn org lain dan akan berkahwin dgn lelaki pilihan keluarga. Tambahannya lagi dia benar2 tidak tahu kalau haid sekali dlm lima tahun pun boleh mengandung. (Sy tidak pasti kebodohan apakah ini!)

Sy meneruskn pemeriksaan sy yg terakhir, speculum and vaginal examintaion. Perspeculum memang dah ada pooling of liquor berwarna teh pekat (mungkin ini yg dia maksudkan kencing kotor) dan vaginal examination pintu rahim dah terbuka 4cm dan sy boleh rasakan kepala bayi.

Dalam jam 3.30 pagi dia melahirkan bayi lelaki 1.2kg yg cukup sifat tapi melihat warna dan keadaan bayi tersebut berkemungkinan sudah lama meninggal dlm perut ibunya. 

Sy tidak pasti seterusnya apa yg berlaku kpd pesakit itu. Satu yg pasti, majlis nikah itu digantikan dgn majlis pengkebumian. Allah Maha Kuasa... Allah pasti membalas setiap perbuatan jahat kita, jika tidak di dunia ini pasti di akhirat nanti. Ada hikmah Allah tunjukkan apa yg tersembunyi dalam rahimnya... Siapa tahu Allah ingin menyelamatkan seorg lelaki yg baik/soleh drpd berkahwin dgn perempuan penzina.

Jln dosa nikmatnya sesaat, azabnya sepanjang usia.
Jln pahala nikmatnya berganda, indahnya hingga ke syurga.

Ini cumalah satu daripada banyaknya kes2 mengandung luar nikah. Berdepan dgn kes2 sebegini, kita sbg doktor muslim tidak patut pandang sebelah mata. Sy cukup rasa berdosa bila memikirkan apa sumbangan sy untuk umat... Sy berdosa kerana gembira berada dalam zon selesa sy sedangkan umat semakin pincang... Ya Allah, jadikanlah kami golongan professional yg menyumbang kepada umat! 




No comments:

Post a Comment