Sunday, June 29, 2014

Facebook Sebagai Medan 'Merisik'



Ihsan Google

Bismillah...

Ingin berkongsi tips daripada seorg Ukhti... Tips apabila dirisik. Ya... dirisik oleh seorg lelaki ataupun ada yg nak masuk meminang.

“Apabila datang kepadamu seorang laki-laki datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerusakan yang merata di muka bumi.” 
( HR Tarmidzi dan Ahmad )
Kuncinya adalah 'kamu REDHA AGAMA DAN AKHLAKnya'... Dalam hadis tu penekanan diberikan kepada dua elemen penting iaitu agama dan akhlak. Bukan salah satu daripadanya, 'kamu redha agama ATAU akhlaknya'. Berkemungkinan agamanya menyenangkan hatimu tetapi akhlaknya tidak engkau redhai yakni tidak selari dgn agamanya. Boleh jadi juga akhlaknya menarik hatimu tetapi agamanya tidak menyenangkan hatimu.
Apabila agamanya menyenangkan mu, tetapi akhlaknya mungkin baik tapi kamu masih meraguinya... Boleh jadi dia 'berlakon' dihadapanmu utk memenangi hati kamu. Siapa tahu kan... Jadi, kitalah yg akan menjadi 'perisik' atau spy. Selalunya org cakap tanyalah org yg mengenalinya e.g. sahabat2nya atau kenalan2nya. Tapi ni pun boleh jadi 'bias'. 
 Jadi 'STALKER' - luruskan niat... Zaman sekarang ni kebanyakkan org memiliki akaun Facebook. Kita boleh menilai personaliti seseorg melalui teknologi ini.  Cuba lihat bagaimana pergaulannya bersama lain jantina di alam maya, lihat status updatenya apakah banyak perkara lagho daripada perkara yg baik2, adakah isinya mendekati Allah ataupun sebaliknya, apakah dia banyak 'like' gambar2 wanita ataupun hijabista2, lihat group photo bersama2 yg bercampur lelaki dan wanita, lihat jg gambar2 'mesra' dgn sepupu2 wanita etc etc. Teknologi ini membuatkan medan merisik dan mengenali lebih mudah. Apakah kamu redha bersuamikan seorg lelaki yg pergaulannya di alam maya bersama lainan jantina tidak seperti akhlak yg dipamerkannya dihadapan kita?... Saya pernah berada dlm situasi ini, dan cara ini sangat berguna bagi medan merisik. Mungkin agamanya menyenangkan hatimu tetapi akhlaknya tidak selari dgn agamanya. Bukan menghukum... Tapi seorg wanita berhak memilih kerana cinta harus memilih! 
Banyak lg tip2 yg dikongsikn oleh Ukhti ini kepada sy. Tetapi tip yg satu ini cukup mudah dan maklumat dihujung jari. Sy tidak melihat cara ini sebagai 100 peratus terbaik. Tapi ini cumalah usaha kita dalam 'merisik' lelaki yg datang merisik kita. Mana tahu Allah ingin menunjukkan kepada kita siapa dia melalui cara ini. Alhamdulillah Allah tunjukkan kat sy. Tidak lupa juga istikharah dan minta Allah petunjuk. Semoga tip sekecil ini bermanfaat utk org lain seperti bermanfaatnya tip ini kpd saya. Wallahu'alam. 

No comments:

Post a Comment