Wednesday, October 7, 2009

Pre-Exam Syndrome (PES)



Perkataan 'exam' itu semakin kerap ku dengar... sana sini manusia mempertuturkan perihal exam. Sungguh besar impact 'exam' ni dalam hidup seseorang pelajar. Mana taknyer... bermacam2 signs and symptoms sehingga membentuk satu syndrome!

Gejala tak cukup tidur (insomnia ni!), gejala tak lalu makan (anorexia), gejala mandi tak basah (ni mandi kerbau ke ape?), gejala mood tak betul (mood swing?), gejala duduk hours dpn buku (?motor retardation), gejala baca tp tak masuk/hadam (?poor concentration)... gejala2 ini atau symptoms2 ini selalunya disertai oleh rasa berdebar2 (palpitation... mungkin terlebih minum 'V' atau 'RedBull'), atau kadang kala disertai oleh excessive sweating... inilah dia 'pre-exam syndrome'...

Time bbrp minggu sblm exam2 cam ni lah kita mula menukar ke gear tinggi, menekan accelerator seboleh2nya utk catch up dgn study kita. Kadang2 sebab ni jugalah kita tanpa sedar telah menurunkan gear iman kita ke tahap rendah. Sekadar muhasabah diri, merefleksi diri dalam hari2 sebelum exam...

Patut lah hati rasa kurang tenang... rupa2nya graf iman menunjukkan tanda2 regression. Patutlah gundah gulana... rupa2nya hati jauh dari mengingatNya. Inilah ujian terbesar seorang pelajar... exam! Bila exam semakin dekat, kebusy-ian itu menyebabkan kita jauh dr membaca surat cinta-Nya. Lidah tidak sebasah selalu dengan alunan zikir. Solat yang dahulunya khusyuk jadi kurang khusyuk. Solat yang memang sedia tak khusyuk menjadi semakin tak khusyuk. Ahh... bahaya ni! Harus segera mencari penawarnya! Harus segera berjumpa pakar! Penawarnya hendaklah sentiasa ingat Allah... hanya dengan mengingat Nya hati akan tenang. Hati memberontak, tak tenang, gundah gulana kerana hati ingin kembali kepada fitrahnya.

ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطۡمَٮِٕنُّ قُلُوبُهُم بِذِكۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ أَلَا بِذِڪۡرِ ٱللَّهِ تَطۡمَٮِٕنُّ ٱلۡقُلُوبُ (٢٨)
"(iaitu) orang2 yg beriman dan hati mereka menjadi tenteram dgn mengingat Allah.
Ingatlah, hanya dgn mengingat Allah hati menjadi tenteram." (Ar-Ra'd: 28)

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ قَدۡ جَآءَتۡكُم مَّوۡعِظَةٌ۬ مِّن رَّبِّڪُمۡ وَشِفَآءٌ۬ لِّمَا فِى ٱلصُّدُورِ وَهُدً۬ى وَرَحۡمَةٌ۬ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ (٥٧)
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman." (Yunus: 57)

Hmm... kadang2 bila dah baca berkali2 tak hadam2 juga... rasa hopeless, rasa putus asa, nak give up etc. Rase nak koyak2 je buku tu kan, rase nak gigit2 je text book tu kan... geram! Hehehe... pengalaman! Kadang2 boleh pusing!
قَالَ وَمَن يَقۡنَطُ مِن رَّحۡمَةِ رَبِّهِۦۤ إِلَّا ٱلضَّآلُّونَ (٥٦)
"Nabi Ibrahim berkata:
Dan tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat." (Al-Hijr: 56)

قُلۡ يَـٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًا‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ (٥٣)
"Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat),
janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Az-Zumar: 53)

Berusaha selagi termampu, serahkan segala usaha utk penilaian Nya. Moga natijahnya bersesuaian dgn kehendak hati. Kalaupun bertentangan dgn kehendak hati, Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk hamba2Nya.

قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا ڪَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَٮٰنَا‌ۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَڪَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (٥١)
"Katakanlah (wahai Muhammad):
Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal." (At-Taubah: 51)

Selamat bermujahadah. Remain steadfast! Selamat study, selamat muhasabah diri... moga Allah mempermudahkan urusan dunia dan akhirat.

وَٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِ‌ۚ وَإِنَّہَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلۡخَـٰشِعِينَ (٤٥)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah: 45)

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٣)
"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah: 153)


3 comments:

  1. Salam ukhti...
    Definitive diagnosis:PES!
    Differential diagnosis:
    - Pre-University Exam Stress Syndrome
    - Pre-Exam Nervous Syndrome
    - Caffeine Intoxication
    - Hyperthyroidism (palpitation! excessive sweating!)
    Salam mujahadah...

    ReplyDelete
  2. Salam..

    Salam belom ade simptom2 ni lagi..huhu..
    bukan nak, tapi cam x risau je nk exam ni..huhu..
    bile adrenaline nak naik ni..huhu
    maybe belum rasa lagi kot sbb tgh abiskan minggu2 terkahir kelas ni dengan esaimen, lab report dll..
    lepas abis sttle semua internal ass ni baru leh fokus study~ time tu PES akan dtg menjenguk saya..

    Moga kita semua sentiasa dalam kekuatan iman..

    Berusaha!~

    ReplyDelete
  3. Salam ukhti...
    Artikel yg menarik ^_^
    Salam mujahadah...moga Allah permudahkan semua urusan

    ReplyDelete