Sunday, October 25, 2009

Hanya Kepada-Mu Kami Bertawakal






Aku akhirnya meng'update' blog ni setelah sekian lama 'cuti'. Kalau ikutkan hati malas nak update... lg pun pada masa2 sebegini manalah aku punya masa utk meng'update' blog ni. Sekarang ni tgh cramming ngan study. Sekejap merantau rumah jiran kat bawah tu, esoknya ubah haluan ke library, lusa rasa nak study kat rumah sendiri, tulat... (remain mystery).

Teringat kedukaan seorang teman dalam studynya... masa critical camnilah banyak dugaan & ujian datang menyapa. Sememangnya ku fahami perasaannya. Ku cuba memberinya semangat utk terus berusaha disaat2 akhir ini. Aku cuma mampu memujuknya... kerana segalanya yg baik mahupun yg buruk yg menimpa kita sudahpun dlm perancangan Allah. Siapalah kita utk menolak ketentuanNya. Semoga dgn setiap ujian Mu Ya Allah... hati2 kami menjadi lebih dekat kepadaMu. Moga dgn setiap ujian2 Mu Ya Allah... kami menjadi hamba2 Mu yg bersyukur. Aku doakan kau saudaraku, moga hatimu tenang dlm menghadapi ujianNya... Ingatlah setiap usaha kita tak semestinya, tak selalunya seiring dengan kehendak hati. Kerana Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk hamba2Nya. Ingatlah bersama kesulitan ada kemudah. Itu janji Allah...

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan" (Al-Insyirah: 5-6)


Sebentar tadi... setelah otak tak mampu menerima input, aku membuka 'surat cinta' berwarna biru*. Masya Allah... hati ini terus rasa sejuk bila secara tak sengaja terbaca lembaran yg seakan memujuk hati yg tgh lara. Sungguh Ya Allah... al-Quran itu petunjuk & penenang hati. Sekadar ingin berkongsi dgn sahabat2 yg tgh bertarung study utk exam. Dan kepadamu saudaraku... semoga hatimu menjadi tenang dgn janji Nya.

"...Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh Allah mencintai org2 yg bertawakal.
Jika Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yg dapat menolongmu setelah itu? Kerana itu hendaklah kepada Allah saja orang2 mukmin bertawakal." (Al-Imran: 159-160).



Terima kasih Ya Allah atas nikmat sakinah ini. Semoga aku menjadi hamba Mu yg bertawakal. Semoga Allah membantu kita dlm perjuangan kita di atas kertas. Semoga 'kecintaan' kita kepada study tidak melebihi kecintaan kita kepada ALLAH. Amin...

Aku Ingin Mencintai Mu (EdCoustic)
Tuhan betapa aku malu
atas semua yang Kau beri
padahal diriku terlalu sering membuat-MU kecewa
Entah mungkin karna ku terlena
sementara Engkau beri aku kesempatan
agar aku kembali
dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghamba pada-MU
betapa tak ada apa-apanya
aku dihadapan-MU

Aku ingin mencintai-MU
sebenar-benar aku cinta
dalam doa
dalam ucapan
dalam setiap langkahku
aku ingin mencintai-MU
selamanya
sehina apapun diriku
kuberharap
untuk bertemu dengan-MU
ya Rabbi......

No comments:

Post a Comment