Sunday, December 13, 2009

Selalu Memandang Ke Atas Sehingga Terlupa Nikmat Depan Mata




Kita selalu membandingkan diri kita dengan rakan2 kita yg lain. Selalunya yg dibanding bukan calang2. Selalunya yg dibanding adalah org yg lebih hebat dari diri kita dari segala serba serbi. Selalu nya lah kan! Selalu juga terjadi symptom of low self-esteem atau jealousy bila dah kerap membanding-banding. Kadang2 tu timbul juga symptom rasa sedih melampau dek disebabkan kerap membanding-banding ini. Penat sebenarnya hidup menbanding-bandingkan nikmat dengan org lain. Apa tak nya... sudah tercapai apa yg dibandingkannya, PASTI akan dibandingkan dengan org yg lebih hebat lagi. Penat hidup untuk membanding! Baca betul2... hidup untuk membanding bukan hidup untuk memberi


Bahaya sebenarnya symptoms sebegini. Bukannya apa... ditakuti lama-kelamaan akan membentuk satu syndrome baru yg tak pernah ada dlm kamus Medicine. Sindrom selalu-pandang-atas! Kalau Englishnya boleh ditranslatekan sebagai Desirous Syndrome atau Ambitious Syndrome. Sesiapa yg berminat boleh la kaji lebih mendalam ttg penyakit ni. Mana tau boleh dapat novel treatment utk penyakit ni. 


Kenapa perkara sebegini boleh berlaku? Org yg suka membanding-banding ni suka memandang ke atas dan selalu memandang ke atas. Kadang2 terfikir juga kenapa... mungkin disebabkn oleh penyakit torticollis* (wry neck) barangkali! Jgn lupa bertemu doctor untuk suntikan Botox!


*Torticollis is a condition in which the head is tilted toward one side (cervical flexion) and the chin is elevated and turned to the opposite side (cervical extension)


(Ghazwanie please cut the crap!) 


Tak salah memandang ke atas sbb memandang ke atas boleh memotivasikan si pemandang untuk bercita2 tinggi dan berjiwa besar. Tp terlalu kerap sehingga menimbulkan rasa kurang bersyukur atas kurniaan Allah, atas nikmat Allah di depan mata juga tidak baik utk kesihatan jasmani rohani. Mulalah hati bermonolog 'kenapa Allah tak pilih aku', 'kenapa bukan aku', 'kenapa Allah tak bg aku rezeki/nikmat seperti si polan bin si polan' etc. Seolah2 kita lebih mengetahui apa rezeki atau nikmat yg terbaik dan sepatutnya utk kita. Seolah2 kita terlupa hakikat dunia sebagai tempat musafir berhenti seketika sebelum meneruskan perjalanannya ke kampung akhirat yg kekal abadi. Jangan jadi seperti kaum Yahudi yg tidak pandai bersyukur. Kisah mereka termaktub dlm Al-Quran surah al-Baqarah ayat 57 hingga 61. Allah menurunkan makanan terbaik dr syurga iaitu mann dan salwa. Tetapi mereka meminta makanan yg ditumbuhkan di bumi seperti sayur mayur, mentimun, bawang putih, kacang adas dan bawang merah. Dalam surah AL-Maidah ayat 64 juga Allah menceritakan sikap kaum Yahudi yg menuduh Allah itu kikir. Semoga kita tidak bersikap seperti sikapnya kaum yg dilaknat Allah ini. Naudzubillah...


Suka untuk mengingatkan diri ini yg rezeki itu Allah yg punya. Allah tak bg apa yg kita inginkan sebab didepan sana ada SURPRISE yg Allah dah sediakan utk kita. Surprise yg akan membuatkan kita surprised. Maka REDHA lah dgn ketentuan Allah, berSYUKURlah dengan kurnia dan rezeki yg diberiNya, dan berSABARlah utk digantikan dgn sesuatu yg lebih baik lagi. Percayalah setiap manusia sudah ditentukan rezekinya... setiap manusia telah ditentukan habuannya. Allah telah mengagihkan rezekiNya kepada setiap makhlukNya dengan menggunakan neraca keadilan yg tidak akan ada penzaliman berlaku. Maka janganlah berSEDIH HATI atas rezeki/nikmat yg bukan HAK kita.


Jangan segan memandang ke bawah mu. Bila kau pandang ke bawah, nescaya kau akan merasakan betapa bersyukurnya kau berada pada kedudukan mu. Kerana masih ramai lg yg tidak bernasib baik tapi hidup dlm penuh kesyukuran dan redha. Pasti kita akan merasa CUKUP (Qanaah) bila kita bandingkan diri kita dgn org yg berada di bawah kita. Lihatlah nikmat yg didepan mata... dan bersyukurlah. Jgn terlalu mengejar nikmat dunia sehingga terlupa mengucapkan syukur. Jgn terlalu mengejar nikmat dunia ditakuti akhirat jatuh berciciran. Ingatlah kita hanya MUSAFIR yg hanya singgah utk mengisi BEKALAN utk sampai ke DESTINASI AKHIRAT. Tak nak duduk berlama2an di tempat persinggahan takut terlewat sampai ke destinasi terakhir. Tak nak terlalu sarat membawa bekalan takut perjalanan ke sana menjadi perlahan. Cukuplah sekadarnya. Pandanglah ke atas mu seadanya dan pandanglah ke bawah mu seadanya juga. 


"Dan sekiranya ALLAH melapangkan rezeki kepada hamba-hambaNya nescaya mereka akan berbuat melampaui batas di bumi, tetapi DIA menurunkan dengan ukuran yang dia kehendaki. Sungguh, DIA Maha Teliti terhadap (keadaan) hamba-hambaNya, Maha Melihat." (As-Syura: 27)




2 comments:

  1. suka membaca blog kamu..:)
    ayat2 ni membina..tahniah
    semoga berjaya

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah... semoga mendapat manfaat. Selalu b'doa agar ianya bukan sekadar tulisan di maya... tetapi menjadi manifestasi tarbiyyah yg menetap di dalam hati dan sebati dgn darah dan daging. Amin.

    ReplyDelete